Интервью

АННА КРАМАР | АРИНА РОМАНЦЕВИЧ | МАКСИМ ДЕЕВ

В Москве до 19 августа можно посетить первую выставку проекта Generative Gallery. Главная его цель — вывести работы медиа художников с экранов персональных устройств и сформировать новую коммуникацию между зрителем и медиаискусством на разных площадках и в актуальных контекстах. Найти тот формат, в котором представители арт-индустрии от зрителей до коллекционеров могли бы знакомиться с медиа-артом; способствовать формированию новых творческих связей между всеми участниками процесса. В первой выставке на площадке ЦСИ Марс один экран, семь художников, одна студия и много ирреальных миров.

Создатели Generative Gallery поговорили с художниками о своем выборе и перспективах развития медиаискусства.

Первое интервью цикла с László Zsolt Bordos.

Медиахудожник. Живет и работает в Будапеште. В двухтысячных запустил практику презентации своих 3D анимаций как виджей-проектов, ставя их на андеграундных вечеринках Будапешта. По сути, активно занимаясь в начале нового столетия видео-проекциями и 3-д меппингами, он стал пионером жанра. С 2010-х годов начал работать с другими художниками в группе ‘Bordos.ArtWorks and Invited Artists’, которая позже стала международно известной. С 2015 года Бордос снова сфокусировался на персональной карьере, правда теперь все больше создает инсталляции и сценографии для театра и оперы. Бордос создал уникальные меппинги для Башни Бурдж-эль-Араб в Дубае, дворца культуры в Будапеште и др.

Generative Gallery: Почему вы выбрали медиа из огромного многообразия техник современного искусства? Ведь традиционные носители — картины и скульптуры — коммерчески успешнее.

Laszlo Zlot Bordos: Все началось в 1998 году, когда я учился живописи в Будапештской академии искусств, тогда — во время активного распространения персональных компьютеров — я почувствовал разочарование. Компьютер привлек меня просто как новый инструмент, однако я даже и представить себе не мог, что возможно делать искусство с помощью него! Тогда я еще расстроился из-за того, что общество стало меняться, а я так и не научился разговаривать с «человеком настоящего». В конце концов я решил прекратить рисовать и начал делать мультимедийные визуализации с 2000-го года. Мне кажется, что почетно быть диджитал художником.

GG: Какое место, на ваш взгляд, занимает медиа в среде современного искусства?

LZB: Медиаарт поменял мир! Даже если мы просто рассмотрим 3-д меппинги на здания, то поймем, что совершенно поменялась связь между художником и зрителем, мы ведь говорим про визуальное искусство с огромной аудиторией! Я уверен, что рано или поздно галереи начнут собирать цифровые произведения искусства, на самом деле процесс уже запущен, взять даже к примеру Generative Gallery.

GG: Что вас больше всего вдохновляет в работе?

LZB: Во время работы я все время слушаю музыку. Музыка, возможно, самый главный ресурс для вдохновения. Но, конечно, путешествуя, я могу вдохновляться чем угодно: от здания до гальки. Иногда вдохновение напоминает кролика, который может прыгнуть на тебя из любого куста.

GG: Какие у вас планы на будущее?

LZB: Моя задача как художника — показать, что можно создать сложные работы. В конце концов, это зависит от художника, но я вот стараюсь избегать клише и всегда пытаюсь изобретать графику, которую прежде никогда не видел. Обычно я работаю до предела, когда я могу сказать: «окей, я никогда раньше такого не видел, значит, я сделал классную работу». И я должен сказать, на самом деле, это не так просто, как оно выглядит. Что касается будущего, я бы сконцентрировался на трех основных вещах: сценографии проекций для оперы, арт-инсталляции для галерей и несколько постоянных проекций, над которыми я уже сейчас работаю (и могу о них говорить). Другой грандиозный план связан со столетием Баухауса, но вот об этом я пока не могу рассказывать.

GG: Как вы относитесь к коллаборациям с брендами?

LZB: Почти у всех есть несколько проектов, которые они не выкладывают на свои сайты… Я думаю, из-за того, что общество абсолютно поменялось в последние два десятилетия и все стало про деньги и о деньгах, становится все более и более очевидным то, что художник должен стать независимым несмотря ни на что. Если ты, конечно, не рожден в богатой семье, например, как в моем случае. Я вот сделал много коммерческих проектов, чтобы иметь возможность жить и делать арт-проекты. Так как общество изменилось, я почувствовал, что я как художник должен тоже поменяться. Я знаю, что не принято об этом говорить, но я сказал себе — если я сделаю хорошо оплачиваемую коммерческую работу, благодаря которой я смогу реализовать три арт-проекта и стать независимым, то почему бы не сделать это?Я имею в виду, что если это единственная возможность, то надо так делать. Определенно, занятие коммерческой работой — убийство души, но если вы достаточно сильный художник, то вы сможете справиться со всем этим давлением. К счастью, после более чем 10-летней работы на разных рабочих местах, сегодня я достиг того, чтобы посвятить себя исключительно созданию произведений искусства.

В рамках Generative Gallery László Zsolt Bordos представил аудиовизуальную
работу под названием ‘COLORATTACK’, в которой автор делится
со зрителями своими впечатлениями о работе с цветом.

English

In Moscow until the 19th of August, you have the chance to visit the first exhibition of the Generative Gallery project. Its main goal is to deduce the work of media artists from the screens of personal devices and form a new communication between the viewers and media art at different venues and contexts. It discovers the format in which representatives of the art industry, including everyone from audience to collectors, can get acquainted with the media art. The project promotes the formation of new creative links between all the participants in the process. In the first exhibition held in the Contemporary Art Center Mars you will find one screen, seven artists, one studio and lots of surreal worlds.

The creators of Generative Gallery talked with the artists about their choice and prospects for the development of media art.

The first interview of the cycle with László Zsolt Bordos.

Laszlo Zsolt Bordos lives and works in Budapest. In 2000 the artist started ti present his 3D animation as VJ-projects, performing with them at underground parties of Budapest. He did mappings with completely different genres for many projects important for the history of architecture: from Burj-al-Arab in Dubai, visually spiraled with the help of the mapping tricks to the Palace of culture in Budapest.

Generative Gallery: Why did you decide to pick media-art as your artistic direction? After all, traditional forms like sculpture and oil on canvas are more commercially successful.

Laszlo Zlot Bordos: Back in 1998 when I was studying painting at the Academy of Arts in Budapest, I felt frustration due to the spread of personal computers at that time. The computer as a new tool attracted me, however I couldn't imagine it is possible to do art with it. I also felt frustrated because of the changing of the society, I felt I simply can't speak to the ‘people of today’ (people of that time). Finally I have stopped painting and I have started doing visuals in year 2000. In my opinion being a digital artist is worthy.

GG: What is the place for media in the contemporary art world?

LZB: Media art changed the world! Just if we consider the appearance of 3d mapping projections on buildings has completely changed the connection between artists and viewers, we speak again about a visual type of art which has a huge audience! And I am sure that sooner or later galleries will start to collect digital artworks, actually it has been started already, eg. if we just consider the example of the Generative Gallery.

GG: What inspires you in your working process?

LZB: During my work I am listening a lot of music. Music, probably is the most important source of inspiration. But also, traveling around, I can get inspiration from anything from a building to a pebble. Sometimes inspiration is like a rabbit which can jump from any bush.

GG: What are your plans for the future? (Projects etc.)

LZB: My duty as an artist is to show that it is possible to create hard edge artworks, after all, this depends on the artists, but I am avoiding using cliches, and I always want to explore visuals I have never seen before. Usually I am working until the phase when I can say, okay, I have never seen something like this, than it means I did a good job. Well, I must say it's not so easy as it looks.

Regarding the future, I would like to concentrate on 3 things: scenery mappings for opera, art installations for galleries and some permanent projections which I am currently working on (and i can speak about).

The other big plan is related to the next year's 100th anniversary of Bauhaus, but I can't say too many things about it.

GG: How do you feel about collaborations with other artists?

LZB: This is a good question. In the past I have tried to work with other artists, I must say it was nice, it was fun. But when I have decided to work alone was because I wanted to concentrate on my own visions regarding where 3d mapping should go, what directions it could have. I felt this is something to explore alone, not necessarily because any Ego questions, but rather due to the abstractness in thinking required for doing an artwork of this type. And than I realized: as a painting or as a sculpture is not done by 3-4 artists, than 3d mapping as a form of art can't be made by many people. Well, this happened in my case, but I see beautiful collaborative projects as well. I think it also depends on the type of the artists themselves, anyway this was my path. On the other hand I like very much the kind of collaboration when each artist can do it's own 2-3 minutes within a show, I think that's a nice approach, more suitable for artists.

GG: How do you feel about collaborations with brands?

LZB: Almost everybody has a few projects which are not on their websites... Personally I think, as the society has completely changed in the past two decades and everything became about money, it became more and more obvious that artists need to become independent in any ways. If you are not born into a rich family, for example in my case, I did quite many commercial projects in order to support my living and my art projects. As the society has changed, I felt that me as an artist I also have to change. I know it's not so fancy to speak about this, but I said to myself, if I do a well paid commercial job and if I can support 3 other art projects where I can become independent, why not to do it?

I mean if that is the only chance, than you have to do it. Definitely, doing commercial jobs is soul-killing, but if you are strong enough you can handle all these pressures. Happily, after more than 10 years of different jobs, today I arrived to dedicate myself exclusively to create artworks.

 

 

 

As a part of the Generative Gallery László Zsolt Bordos
presents an audiovisual work called "COLORATTACK",
in which the author shares with the audience his
impressions of working with color.